Asger Jorn skabte Den Foruroligende Ælling i 1959 ved at male over et maleri, han havde købt på et loppemarked. Nu har provokunsteren Ibi-Pippi Orup Hedegaard malet over det samme maleri. Museum Jorn/Ritzau Scanpix
HÆRVÆRK I det sekund der blev smurt lim på et kunstværk på Museum Jorn og tegnet med sprittusch på samme værk blev der ødelagt to, for mig, dyrebare ting.
Det første er den mulighed museet giver for at se kunstværkerne tæt på og uden vagter i alle rum og med beskyttende glas foran. Museet er nødt til at overveje sikkerheden overalt.
Det andet er et kunstværk, som jeg sætter pris på. Diskussionen om ødelæggelsen på Museum Jorn drejer sig kun om det dyrebare som er blevet ødelagt. Der er intet kunstnerisk i den handling og intet drejer sig om ytringsfrihed.
Personen prøver ihærdigt at få diskussionen til at dreje sig om noget kunstnerisk men det er fup og ikke noget der fortjener et øjebliks opmærksomhed. Hærværk er hærværk og et overgreb på museets ejendom er et overgreb. Et overgreb på tilliden mellem museet og de besøgende er et overgreb.
Det der skal repareres nu er i første omgang kunstværket og dernæst den tillid Museum Jorn udviste til os, som gerne vil se museets udstillinger uden en masse vagter og glas foran alle værkerne.
Mon det er muligt?